Dějiny roztříděny! Nebo ne?

Roztřídil jsem zbytek dějin. Momentálně tam jsou 3 schémata. Rychlokurz Greena je jasný, pak jsem udělal tu historii všeho (Big history) a pak je tam schéma, které se teď nazvané Dějepis, a jsou to videa od Sala, dělaná jeho klasickým způsobem.

Otázka je, jak to třetí schéma dobře nazvat…nějaké nápady?
https://khanovaskola.cz/schema/17-dejepis

Ono to schéma je trošku divné, bo ty dějiny na KA jsou dosti neúplné v tuhle chvíli. Je tam pár videí ze starověku a středověku, pak spousta revolucí, a pak detailně první a druhá svět. válka a studená válka.
@Ota @Marketa @Honza @kdokoli

Taky je pak možné změnit název historie všeho…možná Velká historie taky není špatná…

2 Likes

Dane, to je super. Díky moc.
Název mě ani po celodenním přemýšlení nenapadl, jen jsem si uvědomila, že už je tam dost videí na to, abychom oddělili Franklina a Deklaraci nezávislosti (kdysi jsem to spojila, protože přeložených videí bylo jen pár). Co myslíš?

Hodně se mi nelíbí, že překládáme zavedené názvy kurzů.

Smarthistory by měla zůstat Smarthistory.
Crash Course by měl zůstat Crash Course.
Big History Project by měl zůstat také Big History Project.
atd.

Spousta lidí to pod těmito názvy už zná. Teď tady zavádíme zmatky.

Názvy a členění schémat budeme diskutovat v úterý. Je to téma na větší diskuzi.

S tím si dovolím nesouhlasit. To je jak kdyby si trval na tom, že by se neměly překládat anglické názvy filmů.

Opravdu zná tolik lidí Crash course nebo Smart history? Naopak když někdo přijde a uvidí název crash course, tak si pod tím vůbec nic nepředstaví (i kdyby uměl anglicky, tak význam crash course velmi pravděpodobně nebude znát). Ani na staré Khanově škole se to tak nikdy nejmenovalo.

Pokud to někdo zná z KA nebo odjinud, tak rychle přijde na to, o co se jedná.

1 Like

Problém v te analogii je to, že filmy v ČR mají jednoho distributora a dávají mnoho peněz na to, aby je pod českými názvy ti lidé znali.

Já to spise vnímám tak, jako bys přejímal zprávu z Fox News a citoval u nás Liščí noviny.

Mluvíme o názvu schématu, ne o tom jak pojmenováváme zdroj. Název schématu má – a to je doufám naprosto jednoznačné – popisovat co v tom schématu je za obsah českým dětem. Jak říká Dan: Smarthistory není v češtině dostatečně vypovídající.

1 Like

A problém pak vidím v tom, že to schéma je ten zdroj. Pokud by to dle toho netřídil, tak nemám problém, ale tak to není …

My ale nikde netvrdíme, že název schématu je oficiální název nějakého zdroje. To je spíš náhoda, že co schéma to jeden zdroj, v ideálním případě by to tak nebylo. Název schématu se zdrojem vůbec nesouvisí a nikdo to neočekává.

1 Like

Pak název schématu nemá vypovídající hodnotu. Pokus název má charakterizovat videa v něm, pak synonyma slova “dějepis” jsou k ničemu.

Musí tam byt něco charakterizujícího, at je to tvůrce, období, styl …

Ano souhlasím, přesně to jsem tvrdil Danovi na Dějepis i Markétce na Dějiny umění.

Pojďme se bavit konkrétně:
Neexistuje žádné schéma přímo jen ze Smart History, takže to řešit nemusíme (resp. tam bude spousta různých schémat v kategorii dějiny umění).

Big History je v podstatě název nového předmětu (alespoň se o to snaží), takže dává smysl to přeložit (aneb v hypotetické budoucnosti se určitě v ČR nebude vyučovat předmět “Big History”.)

Crash Course už je všude včetně titulků přeložený jako rychlokurz a tento název dobře vystihuje, o co se jedná.
Každopádně do popisku schématu se klidně může dát, že se jedná o videa z kanálu CrashCourse.

Ano, název Dějepis je na hov**, ale zatím nikdo nepřišel s něčím lepším :smile:

1 Like

Jeden ze základních požadavků webu musí být přehlednost. Nejde to tak, že mohou existovat nepřeberné varianty schémat podle různých preferencí a vágních názvů. To by nefungovalo. Resp. bude to fungovat, když budou 3, možná 6, ale pak … Ať si ty uživatelé jednou tyto varianty sami vytvoří a pro svou vlastní potřebu, ale my je takto sdílet nemůžeme.

Teď je tedy přirozeně otázka, jak ty materiály publikovat? Já v těch schématech hledám nějaké kritérium třídění. Sám to dělám oborově (elementární aritmetika, algebra, statistika, …). Pak vidím možnost v časových obdobích, autorech, stylech videí, … To jsou jasně definované mantinely, kde z toho nebude uživatel zmatený. Ty názvy mu to musí podle mě sdělit. Smarthistory v tomto kontextu je pro mne spíše brand než popis, proto to toleruji (a brand se nepřekládá …), ale pokud budeme mít schémata Chytrá historie, Rychlokurz historie, Historie naruby, Dějepis ala mňam nebo Dějepis ve zkatce … to už je bordel.

Otázka je, jak to teda chceme dělat?
Já jsem za jedno hlavní schéma oboru (podoborů), které bude co nejlépe akumulovat vše, a další schémata tvořená dle jasných kritérií - zdroj, styl (kreslené, přehledové, … ), …